Årgangs- og sæsonbestemt fysisk træning
 

  Før sæson Opstart Under sæson Vinterpause
U13 - - Skadesforebyggende træning på banen. - Skadesforebyggende træning på banen. -
U14 - Opfordring til skadesforebyggende selvtræning efter udleverede programmer. - Skadesforebyggende træning på banen med opfordring til supplerende selvtræning efter udleverede programmer. - Skadesforebyggende træning på banen med opfordring til supplerende selvtræning efter udleverede programmer. - Opfordring til skadesforebyggende selvtræning efter udleverede programmer.
U15 - Opfordring til skadesforebyggende selvtræning efter udleverede programmer. - Introduktion til styrketræning og udlevering af program.
- Banespecifik fysisk træning (retningsskifte, sprint, proprioceptiv) bør implementeres i samarbejde mellem træner og fysisk træner.
- Fokus på konditionsforbedrende træning på banen.
- Opfordring til styrketræning på egen hånd efter udleveret program med opfølgning fra fysisk træner.
- Banespecifik fysisk træning (retningsskifte, sprint, proprioceptiv) bør implementeres i samarbejde mellem træner og fysisk træner.
- Opfordring til styrketræning på egen hånd efter udleveret program.
U16 - Opfordring til styrketræning (og evt. konditionstræning) på egen hånd efter udleverede programmer. - Introduktion til mere avanceret styrketræning og udlevering af program.
- Banespecifik fysisk træning (retningsskifte, sprint, proprioceptiv) bør implementeres i samarbejde mellem træner og fysisk træner.
- Fokus på konditionsforbedrende træning på banen.
- Kraft opfordring til styrketræning på egen hånd efter udleveret program med opfølgning fra fysisk træner.
- Banespecifik fysisk træning (retningsskifte, sprint, proprioceptiv) bør implementeres i samarbejde mellem træner og fysisk træner.
- Opfordring til styrketræning og evt. konditionstræning på egen hånd efter udleverede programmer.
U17 - Opfordring til styrketræning og konditionstræning efter udleverede programmer - Introduktion til mere avanceret styrketræning og udlevering af program.
- Banespecifik fysisk træning (retningsskifte, sprint, proprioceptiv) bør implementeres i samarbejde mellem træner og fysisk træner.
- Fokus på konditionsforbedrende træning på banen.
- Kraftig opfordring til styrketræning på egen hånd efter udleveret program med opfølgning fra fysisk træner.
- Banespecifik fysisk træning (retningsskifte, sprint, proprioceptiv) bør implementeres i samarbejde mellem træner og fysisk træner.
- Kraftig opfordring til styrketræning og konditionstræning på egen hånd efter udleverede programmer.
U19 - Opfordring til styrketræning og konditionstræning efter udleverede programmer - Introduktion til mere avanceret styrketræning og udlevering af program.
- Banespecifik fysisk træning (retningsskifte, sprint, proprioceptiv) bør implementeres i samarbejde mellem træner og fysisk træner.
- Fokus på konditionsforbedrende træning på banen.
- Kraftig opfordring til styrketræning på egen hånd efter udleveret program med opfølgning fra fysisk træner.
- Banespecifik fysisk træning (retningsskifte, sprint, proprioceptiv) bør implementeres i samarbejde mellem træner og fysisk træner.
- Kraftig opfordring til styrketræning og konditionstræning på egen hånd efter udleverede programmer.


U13
Formålet med den fysiske træning er, at den skal være skadesforebyggende.
Den fysiske træner aftaler sammen med træneren tidspunkter (med en frekvens på hver anden til tredje uge), hvor denne kommer og udfører træningen med spillerne (varende ca. 30-40 min.). Her afvikles der skadesforebyggende fysisk træning på banen, og træneren bør derefter selv afvikle dette program med spillerne med en ugentligt frekvens på 1-2 gange, indtil næste træning med den fysiske træner.
 
U14
Lig U13 skal den fysiske træning afvikles med et skadesforebyggende formål. Der kan lægges vægt på en lidt mere seriøs tilgang med opfordring til at spillerne kan selvtræne på egen hånd efter udleveret program. Den fysiske træner aftaler sammen med træneren tidspunkter (med en frekvens på hver anden til tredje uge), hvor denne kommer og udfører træningen med spillerne (varende ca. 30-40 min.). Her afvikles der skadesforebyggende fysisk træning på banen, og træneren bør derefter selv afvikle dette program med spillerne med en ugentligt frekvens på 1-2 gange, indtil næste træning med den fysiske træner.
 
U15
Ved afslutning af U14 sæson opfordres spillerne til at fortsætte egen skadesforebyggende selvtræning sommeren over.
Spillernes introduceres til mere formel styrketræning i træningscentret så tidligt som muligt ved træningsopstart efter sommerferien. Det primære fokus for styrketræning er skadesforebyggelse og etablering af gode styrketræningsvaner. Der lægges vægt på fundamentale øvelser, hvor teknikken skal indlæres. Dette gøres ved hjælp af 1-2 introduktionspas med den fysiske træner. Spillerne får udleveret styrketræningsprogrammer som bør udføres 1-2 gange ugentligt under sæsonen, med mulighed for at tilpasse træningen alt efter hvornår kampene ligger. Der opfordres til styrketræning på egen hånd i vinterpausen, også efter udleverede programmer.
Den fysiske træner og træneren aftaler (med en frekvens på hver anden til tredje uge), at den fysiske træner kommer og afvikler et pas med fysisk træning af ca. 45 min. varighed.
Den fysiske træner og træneren bør i samarbejde implementere et gradvist øget fokus på brug af konditionstræning, og de ekstra Yo-Yo tests afvikles for at evaluere effekten heraf.
 
U16
Ved afslutning af U15 sæsonen opfordres spillerne til at fortsætte med styrketræningen efter nyt udleveret ”off-season” program 1-2 gange ugentligt og evt. også konditionstræning (efter meget simple interval-løbeprogrammer).
Så tidligt som muligt ved sæson-opstart introduceres spillerne til styrketræning med mere avancerede øvelser, end hvad de har arbejdet med i U15-regi. Spillerne får udleveret styrketræningsprogrammer som bør udføres 1-2 gange ugentligt under sæsonen, med mulighed for at tilpasse træningen alt efter hvornår kampene ligger. Der opfordres til styrketræning og konditionstræning på egen hånd i vinterpausen efter udleverede programmer.
Den fysiske træner og træneren aftaler (med en frekvens på hver anden til tredje uge), at den fysiske træner kommer og afvikler et pas med fysisk træning af ca. 45 min. varighed. I mellemliggende træningspas bør træneren selv implementere denne træning 1-2 gange ugentlig alt efter kampprogrammet, indtil næste træning med den fysiske træner.
Den fysiske træner og træneren bør i samarbejde planlægge konditionstræningen, og de ekstra Yo-Yo tests afvikles for at evaluere effekten heraf.
 
U17
Ved afslutning af U16 sæsonen får spillerne udleveret ”off-season” programmer for styrketræning og konditionstræning, som de opfordres til at udføre 2 gange ugentligt på egen hånd sommeren over.
Ved træningsopstart efterår afvikles et styrketræningspas med den fysiske træner, med henblik på udlevering af nyt styrketræningsprogram. Programmet vil blive tilpasset efter turneringsprogrammet.
Den fysiske træner og træneren aftaler (med en frekvens på hver anden til tredje uge), at den fysiske træner kommer og afvikler et pas med fysisk træning af ca. 45 min. varighed. I mellemliggende træningspas bør træneren selv implementere denne træning 1-2 gange ugentlig alt efter kampprogrammet, indtil næste træning med den fysiske træner.
Den fysiske træner og træneren bør i samarbejde planlægge konditionstræningen, og de ekstra Yo-Yo tests afvikles for at evaluere effekten heraf.
 
U19
Ved afslutning af U17 sæsonen får spillerne udleveret ”off-season” programmer for styrketræning og konditionstræning, som de kraftigt opfordres til at udføre 2 gange ugentligt på egen hånd sommeren over.
Ved træningsopstart efterår afvikles et styrketræningspas med den fysiske træner, med henblik på udlevering af nyt styrketræningsprogram, som bør udføres 2 gange om ugen. Programmet vil blive tilpasset efter turneringsprogrammet.
Den fysiske træner og træneren aftaler (med en frekvens på hver anden til tredje uge), at den fysiske træner kommer og afvikler et pas med fysisk træning af ca. 45 min. varighed. I mellemliggende træningspas bør træneren selv implementere denne træning 1-2 gange ugentlig alt efter kampprogrammet, indtil næste træning med den fysiske træner.
Den fysiske træner og træneren bør i samarbejde planlægge konditionstræningen, og de ekstra Yo-Yo tests afvikles for at evaluere effekten heraf.